Charakteristika a historie mateřské školy
Charakteristika a historie mateřské školy
Mateřská škola ve Zděchově byla založena 1.září 1950.
Byla umístěna v budově Národní školy, adaptací jedné z učeben. Provozní doba i provozní podmínky byly zcela nevyhovující. V jediné místnosti – herně, byla okna umístěna tak vysoko, že děti vůbec neviděly ven. Klozety byly společné s dětmi NŠ v poschodí.
Děti se umývaly v plechových umyvadlech, kam školnice nalévala vodu, kterou donášela ze studny u školy. Topilo se v kamnech. Provoz byl polodenní od 8 do 11 a od 13 do 15 hodin. Svačinu si děti nosily z domova.
Stále byl kladen požadavek na zřízení celodenního provozu nejen ze strany rodičů, ale i školních lékařů.
V roce 1959 se přistoupilo k adaptaci, mateřská škola získala větší prostory zrušením obecní záložny a části ředitelny NŠ. Stále však bez šatny, samostatného WC, bez teplé vody a ústředního topení.
Po mnoha opravách a úpravách se v roce 1974 započalo s generální opravou školní budovy. Celodenní provoz byl v mateřské škole zahájen 4.října 1976.
Současná mateřská škola je jednotřídní, s kapacitou 25 dětí. Nachází se v přízemních prostorách dvoupatrové budovy základní školy. Budova je umístěna vedle hlavní komunikace, ve středu obce.
Samotná budova je zateplena, s hezkou fasádou a má plynové vytápění. Bývalá kotelna slouží jako sklad dětských dopravních prostředků. Mateřská škola má přiměřeně velké prostory, dětský nábytek, tělocvičné nářadí a zdravotně hygienické zařízení jsou uzpůsobena potřebám a počtu dětí, jsou zdravotně nezávadná a bezpečná.
Všechny prostory jsou nově vymalovány, dekorativně doplněny květinami a výtvarnými pracemi a výrobky dětí.
Místnosti mateřské školy čítají hernu, lehárnu, šatnu dětí, WC dětí, šatnu a WC učitelek, kuchyňku. Součástí je i školní kuchyně a jídelna, společná se ZŠ. Děti se učí základům kultury stolování, pomáhají při prostírání, předškolní děti denně používají kompletní příbor.
Herna je vybavena novým nábytkem. Děti zde mají pracovně výtvarný koutek, dominantou herny je tzv. „domeček“, kde mají děti kuchyňku a kadeřnictví. Kuchyňka je vybavena nádobím, jídelním servisem, potravinami, nákupními košíky. Jsou zde panenky různých velikostí se spoustou oblečků, hluboké a sportovní kočárky, postýlky, vaničky.
Knihy a hračky jsou umístěny tak, aby si je děti mohly samostatně brát. Děti zde mají zásobu konstruktivních a montážních stavebnic – (např. LEGO, Cheva, Vicha, Plastic), plastové i dřevěné autodráhy, lota, pexesa, puzzle, stolní hry, nepřeberné množství skládaček a hlavolamů.
U stolečků děti kreslí, stříhají, lepí, malují, modelují, tiskají, podle vlastního rozhodnutí.
V lehárně mají děti dostatek prostoru pro pohyb a hry. Je zde také piano, dvě velké nábytkové sestavy s hračkami, pomůckami a audio-vizuální technikou.
Lehátka jsou denně uklizena do dřevěných pořadačů, lůžkoviny jsou uloženy na větratelných roštech a jejich uložení splňuje všechny hygienické normy, dle platných předpisů.
Prostor je flexibilně uzpůsobován k provozování divadelních představení, besed, či kulturních vystoupení pro rodiče i veřejnost.
Místnost je využívána i ke cvičení. Děti mají k dispozici žíněnky, průlezky, lavičky, kozu, trampolínu, tunel, žebřiny, skákací míče, švihadla, gymnastické kruhy a stupínkové chůdy. Zde si rovněž děti staví z velkých kostek, jezdí s auty, hrají taneční a pohybové hry.
Zdravotně hygienická zařízení v umývárně a na toaletách jsou udržována v čistotě a odpovídají počtům dětí. Každé dítě má svoji poličku s hygienickými potřebami a ručníkem, děti si denně čistí zuby.
Šatna dětí je vybavena lavičkami a poličkami pro odkládání obuvi a oděvu. Každé dítě má pytlík se svojí značkou pro náhradní oblečení a oděv pro pobyt venku.
Celoročně je zde galerie výtvarných prací a výrobků dětí, rodiče jsou prostřednictvím vývěsek seznamováni s týdenními tématy, s aktivitami a kulturně společenskou činností školy.
Mateřská škola má i velkou terasu, která bývá využívána ke cvičení, k hrám a veřejným vystoupením.
V těsné blízkosti je i školní zahrada, která je vybavena novými herními prvky, odpovídajícími normám EU. Děti mají k dispozici velkou dřevěnou tabuli na kreslení, vahadlovou houpačku, dvě závěsné a dvě pružinové houpačky,lezeckou stěnu s pohyblivým mostem a skluzavkou, kolotoč a velmi oblíbené a dětmi hojně využívané pískoviště se zásobou hraček. Okolí atrakcí je vysypáno drobnými oblázky, příjemnými na hraní i samotný doskok a dopad.
Stromy poskytují nejen příjemný stín, ale i možnosti při pozorování a seznamování se s přírodou.
Mezi budovou školy a komunikací je i dopravní hřiště, které je velmi hojně využíváno ke sportovním hrám a k jízdě na dětských dopravních prostředcích (např. odrážedla, tříkolky, koloběžka, kola). Děti se učí technice jízdy, zručnosti, dodržování pravidel bezpečného pohybu i ohleduplnosti. Společně s žáky ZŠ zde děti velmi rády hrají míčové a pohybové hry, kreslí křídami a v zimním období staví sněhuláky a tunely.