Jdi na obsah Jdi na menu
 


Charakteristika a historie mateřské školy

14. 1. 2024

Charakteristika a historie mateřské školy

 

Mateřská škola ve Zděchově byla založena 1.září 1950.

 

Byla umístěna v budově Národní školy, adaptací jedné z učeben. Provozní doba i provozní podmínky byly zcela nevyhovující. V jediné místnosti – herně, byla okna umístěna tak vysoko, že děti vůbec neviděly ven. Klozety byly společné s dětmi NŠ v poschodí.

Děti se umývaly v plechových umyvadlech, kam školnice nalévala vodu, kterou donášela ze studny u školy. Topilo se v kamnech. Provoz byl polodenní od 8 do 11 a od 13 do 15 hodin. Svačinu si děti nosily z domova.

Stále byl kladen požadavek na zřízení celodenního provozu nejen ze strany rodičů, ale i školních lékařů.

V roce 1959 se přistoupilo k adaptaci, mateřská škola získala větší prostory zrušením obecní záložny a části ředitelny NŠ. Stále však bez šatny, samostatného WC, bez teplé vody a ústředního topení.

Po mnoha opravách a úpravách se v roce 1974 započalo s generální opravou školní budovy. Celodenní provoz byl v mateřské škole zahájen  4.října 1976.

Současná mateřská škola je jednotřídní, s kapacitou 25 dětí. Nachází se v přízemních prostorách dvoupatrové budovy základní školy. Budova je umístěna vedle hlavní komunikace, ve středu obce.

Samotná budova je zateplena, s hezkou fasádou a má plynové vytápění. Bývalá kotelna slouží jako sklad dětských dopravních prostředků. Mateřská škola má přiměřeně velké prostory, dětský nábytek, tělocvičné nářadí a zdravotně hygienické zařízení jsou uzpůsobena potřebám a počtu dětí, jsou zdravotně nezávadná a bezpečná.

Všechny prostory jsou nově vymalovány, dekorativně doplněny květinami a výtvarnými pracemi a výrobky dětí.

 

Místnosti mateřské školy čítají hernu, lehárnu, šatnu dětí, WC dětí,  šatnu a WC učitelek, kuchyňku. Součástí je i školní kuchyně a jídelna, společná se ZŠ. Děti se učí základům kultury stolování, pomáhají při prostírání, předškolní děti denně používají kompletní příbor.

untitled-9.jpg

Herna je vybavena novým nábytkem. Děti zde mají pracovně výtvarný koutek, dominantou herny je tzv. „domeček“, kde mají děti kuchyňku a kadeřnictví. Kuchyňka je vybavena nádobím, jídelním servisem, potravinami, nákupními košíky. Jsou zde panenky různých velikostí se spoustou oblečků, hluboké a sportovní kočárky, postýlky, vaničky.

Knihy a hračky jsou umístěny tak, aby si je děti mohly samostatně brát. Děti zde mají zásobu konstruktivních a montážních stavebnic – (např. LEGO, Cheva, Vicha, Plastic), plastové i dřevěné autodráhy,  lota, pexesa, puzzle, stolní hry, nepřeberné množství skládaček a hlavolamů.

U stolečků děti kreslí, stříhají, lepí, malují, modelují, tiskají, podle vlastního rozhodnutí.

V lehárně mají děti dostatek prostoru pro pohyb a hry. Je zde také piano, dvě velké nábytkové sestavy s hračkami, pomůckami a audio-vizuální technikou.

untitled-10.jpg

 

Lehátka jsou denně uklizena do dřevěných pořadačů, lůžkoviny jsou uloženy na větratelných roštech a jejich uložení splňuje všechny hygienické normy, dle platných předpisů.

untitled-11.jpg

 

Prostor je flexibilně uzpůsobován k provozování divadelních představení, besed, či kulturních vystoupení pro rodiče i veřejnost.

Místnost je využívána i ke cvičení. Děti mají k dispozici žíněnky, průlezky, lavičky, kozu, trampolínu, tunel, žebřiny, skákací míče, švihadla, gymnastické kruhy a stupínkové chůdy. Zde si rovněž děti staví z velkých kostek, jezdí s auty, hrají taneční a pohybové hry.

Zdravotně hygienická zařízení v umývárně a na toaletách jsou udržována v čistotě a odpovídají počtům dětí. Každé dítě má svoji poličku s hygienickými potřebami a ručníkem, děti si denně čistí zuby.

untitled-12.jpg

 

Šatna dětí je vybavena lavičkami a poličkami pro odkládání obuvi a oděvu. Každé dítě má pytlík se svojí značkou pro náhradní oblečení a  oděv pro pobyt venku.

untitled-13.jpg

 

Celoročně je zde galerie výtvarných prací a výrobků dětí, rodiče jsou prostřednictvím vývěsek seznamováni s týdenními tématy, s aktivitami a kulturně společenskou činností školy.

Mateřská škola má i velkou terasu, která bývá  využívána ke cvičení, k hrám a veřejným vystoupením.

untitled-14.jpg

 

V těsné blízkosti je i školní zahrada, která je vybavena novými herními prvky, odpovídajícími normám EU. Děti mají k dispozici velkou dřevěnou tabuli na kreslení, vahadlovou houpačku, dvě závěsné a dvě pružinové houpačky,lezeckou stěnu s pohyblivým mostem a skluzavkou, kolotoč a velmi oblíbené a dětmi hojně využívané pískoviště se zásobou hraček. Okolí atrakcí je vysypáno drobnými oblázky, příjemnými na hraní i samotný doskok a dopad.

Stromy poskytují nejen příjemný stín, ale i možnosti při pozorování a seznamování se s přírodou.

untitled-15.jpg

 

Mezi budovou školy a komunikací je i dopravní  hřiště, které je velmi hojně využíváno ke sportovním hrám a k jízdě na dětských dopravních prostředcích (např. odrážedla, tříkolky, koloběžka, kola).  Děti se učí technice jízdy, zručnosti, dodržování pravidel bezpečného pohybu i ohleduplnosti. Společně s žáky ZŠ zde děti velmi rády hrají míčové a pohybové hry, kreslí křídami a v zimním období staví sněhuláky a tunely.

untitled-16.jpg